Narrow your search
Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
Helen door delen : experiëntiële interpersoonlijke therapie - theorie, methodiek, onderzoek.
Author:
ISBN: 9035221001 Year: 1999 Publisher: Maarssen Elsevier/De Tijdstroom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Interprofessioneel en interdisciplinair samenwerken in gezondheid en welzijn
Author:
ISBN: 9789044133073 Year: 2016 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hulpverleners worden vaak opgeleid vanuit specifieke werkwijzen, eigen aan één beroep. Voor een bredere kijk op gezondheidsproblemen en een efficiënte communicatie is inzicht verwerven in de competenties, werkmethoden, bevoegdheden en beperkingen van de verschillende zorg- en hulpverleners noodzakelijk. Dit boek behandelt de verschillende aspecten die belangrijk zijn bij het samenwerken over beroepsgrenzen heen, waarbij de deskundigheden van verschillende gezondheidswerkers gecombineerd worden voor een betere gezondheidszorg.Na een bespreking van de specifieke competenties en bevoegdheden van hulp- en zorgverleners beschrijft de auteur de interdisciplinaire competenties die nodig zijn en de instrumenten die ingezet kunnen worden om de bepaling, planning en opvolging van interventies meer gecoördineerd en in onderlinge afstemming te laten gebeuren. Ten slotte brengt hij methoden en instrumenten aan om de kwaliteit van interdisciplinair samenwerken te meten.www.maklu.be


Book
Het helpende gesprek
Authors: ---
ISBN: 9060201191 Year: 1973 Publisher: Haarlem De Toorts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1.Voorwaarden - 2.Fasen - 3.Filosofie - 4.Vastleggen van het gesprek - 5 .De vraag - 6 .Communicatie - 7.Reageren en de leiding nemen


Book
Crisishulpverlening.
Authors: ---
ISBN: 9031339504 Year: 2003 Publisher: Houten : Bohn Stafleu Van Loghum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hulpverleners van uiteenlopende instellingen krijgen te maken met cliënten die in een crisis verkeren, variërend van een plotselinge dakloosheid tot een acute psychose. Zij moeten dan direct ingrijpen, direct handelen, direct crisishulpverlening toepassen. In Crisishulpverlening worden aan hulpverleners concrete handvatten gegeven voor het toepassen van crisishulpverlening. Daarbij ligt het accent op de praktijk. Steeds wordt gekeken hoe de hulpverlener bestaande methoden en technieken in zijn werk kan toepassen, geïllustreerd met concrete voorbeelden. Daarbij is onder meer geput uit theorieën van crisisinterventie, crisisopvang en acute psychiatrie. De hier beschreven crisishulpverlening vormt een integratie van deze theorieën. Het boek is vooral bedoeld voor hulpverleners, al dan niet in opleiding, die te maken krijgen met cliënten in crisis. Inhoudsopgave : 1 Crisis 1.1 Crisis in kaart gebracht 1.2 Componenten van crisis 1.3 Crisis en coping 1.4 Hulpverlenende instanties 2 Interventies per modaliteit 2.1 Waarneming 2.2 Gedachten 2.3 Gevoel 2.4 Lichamelijke toestand 2.5 Gedrag 2.6 Interpersoonlijke relaties 2.7 Omgeving 2.8 Hulpbronnen 2.9 Veranderingen 3 Crisishulpverlening als proces 3.1 Stappen in het proces 3.2 Verantwoordelijkheid overnemen 3.3 De hulpverleningsrelatie 3.4 Motiveren 4 Crisishulpverlening in de praktijk 4.1 De suïcidale cliënt 4.2 De agressieve cliënt 4.3 De lijdende buurt 4.4 De intolerante buurt 4.5 De manipulerende cliënt 4.6 De dakloze cliënt 4.7 De escalatie in het systeem 4.8 De cliënt in rouw 4.9 De paranoïde cliënt 4.10 De cliënt met oudedagsproblemen 4.11 De verkrachte cliënte 4.12 Het incestslachtoffer 4.13 De cliënt na een kortdurende opname 4.14 De 'draaideur'-cliënt 4.15 De cliënt die problemen vermijdt 4.16 De 'onwillige' cliënt 4.17 De allochtone cliënt


Book
Agressie : praktijkboek voor hulpverleners, begeleiders en leerkrachten
Author:
ISBN: 9044114301 Year: 2003 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur tracht doorheen het boek een antwoord te geven op vragen met betrekking tot het voorkomen van agressie (= primaire preventie), de deëscalatie van een conflict (= secundaire preventie) en het beperken van de schade als gevolg van een agressie-incident (= tertiaire preventie). Aan de hand van vele cassussen en voorbeelden worden bepaalde inzichten met betrekking tot de omgang met agressief gedrag verduidelijkt. Voorgestelde opdrachten beogen de transfer van begrippen, concepten en inzichten naar de eigen praktijk te bewerkstellingen. Schema's en samenvattingen kunnen als didactische ondersteuning bij studie en vorming aangewend worden.


Book
GVO en communicatie in de gezondheidszorg.
Author:
ISBN: 9044110446 Year: 2000 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Werkdruk, tijdgebrek en zovele andere factoren bemoeilijken het uitbouwen van GVO-gezondheidsvoorlichting en opvoeding. Toch is GVO een onmisbaar element in de gezondheidszorg. Niet alleen verpleegkundigen, vroedvrouwen, maar ook elke gezondheidswerker en zorgverlener heeft als taak cliënten/ patiënten voor te lichten en te begeleiden . GVO is een vaak onderschatte verantwoordelijkheid. Kennis, inzicht, begrip, professionele grondhouding en vaardigheden, en nog zoveel meer, zijn noodzakelijk. Daarbij spelen eigen waarden en normen, gevoelens en ervaringen voortdurend een rol. Alles moet een eigen plaats krijgen, de patiënt/cliënt ten goede. GVO is geen tussendoor-activiteit, maar vraagt tijd en methode: doelgericht, systematisch en planmatig samenwerken. Dit boek is in de eerste plaats bedoeld voor verpleegkundigen, vroedvrouwen, ...maar andere gezondheidswerkers zullen er ook hun voordeel mee doen. Inhoudsopgave : Deel 1 : Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding 1. Gezondheid, gezondheidsomstandigheden en -determinanten 2. Preventie, gezondheidsbevordering,GVO/PVO 3. Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding Deel 2 : Communicatie 4. Omschrijving van communciatie 5. Basismodel van communicatie 6. Communicatiemodel Schulz von Thun 7. Gespreksvaardigheden 8. Patiëntenvoorlichting en -opvoeding


Book
Zorgverlener, vergeet jezelf niet : over kwaliteit van zorg en communicatie
Authors: ---
ISBN: 9789033484827 9789033495052 9789033486371 9789033487972 9789033493324 9033487977 903348482X Year: 2014 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Elke dag met plezier je job in de hulpverlening blijven doen is niet altijd evident. Wat kan je doen om die motivatie van het eerste uur levendig te houden en niet op te branden? Hoe kom je bij de essentie van je beroepskeuze en hoe kan deze als richtsnoer je handelen bepalen en oriënteren? Er wordt aangetoond dat de kwaliteit van je zorg en je leven mede wordt bepaald door het mensbeeld van waaruit je vertrekt. Hoe kan je adequaat omgaan met de emoties en de onzekerheid die dit beroep ongetwijfeld meebrengt? Hoe bouw je een succesvolle praktijk uit of zorg je ervoor dat je meer plezier aan je werk beleeft? Hoe integreer je de computer als een positieve factor in de communicatie in plaats van een barrière in het contact met de patiënt? Wat verandert er als je als hulpverlener zelf ernstig ziek wordt? En hoe kan je even door de ogen van de patiënt kijken naar je beroep? Het gaat om prangende facetten die kunnen bepalen hoe je van een belastende job een bezigheid kunt maken waaraan je steeds meer plezier beleeft

Keywords

kwaliteitsbewaking --- mondelinge communicatie --- medische terminologie --- arts-patiënt relatie --- cliënt-hulpverlener relatie --- medische ethiek --- Sociology of health --- Mass communications --- Physician-Patient Relations. --- Communication. --- 316.77 --- 601.3 --- communicatie --- Kwaliteitszorg --- Gezondheidszorg --- Communication Programs --- Communications Personnel --- Misinformation --- Personal Communication --- Communication Program --- Communication, Personal --- Personnel, Communications --- Program, Communication --- Programs, Communication --- Communicatiesociologie --- 316.77 Communicatiesociologie --- Geneeskundige zorgen--Planning --- Gestion des soins--Planification (Soins médicaux) --- Managed care plans (Medical care) --- Managed care programs (Medical care) --- Managed care systems (Medical care) --- Medische zorgen--Planning --- Plans [Managed care (Medical care) ] --- Program [Managed care (Medical care) ] --- Systems [Managed care (Medical care) ] --- Zorgen [Geneeskundige ]--Planning --- Zorgen [Medische ]--Planning --- Zorgplanning (Gezondheidszorg) --- patiëntenbegeleiding --- 613.48 --- medische psychologie --- communicatieve vaardigheden --- patiënt gecentreerde aanpak --- Arts-patiënt relatie --- Slechtnieuwsgesprek (waarheidsmededeling) --- kwaliteitsbewaking (audit) --- arts-patiënt relatie (patiënt-arts-relatie) --- slecht-nieuwsgesprek (waarheidsmededeling) --- psychosociale zorg en de klinisch psycholoog in het ziekenhuis --- Psychosociale zorg in het ziekenhuis --- Integrale kwaliteitszorg --- Communicatie --- Academic collection --- kwaliteitszorg --- gezondheidszorg --- 305.8 --- anamnese --- slecht-nieuwsgesprek --- Patiëntenbegeleiding --- 615.8 --- Geneeskunde --- slechtnieuwsgesprekken --- communicatievaardigheden --- Doctor Patient Relations --- Physician Patient Relations --- Physician Patient Relationship --- Doctor-Patient Relations --- Doctor Patient Relation --- Doctor-Patient Relation --- Physician Patient Relation --- Physician Patient Relationships --- Physician-Patient Relation --- Relation, Doctor Patient --- Relation, Doctor-Patient --- Relation, Physician Patient --- Relation, Physician-Patient --- Relations, Doctor Patient --- Relations, Doctor-Patient --- Relations, Physician Patient --- Relations, Physician-Patient --- Relationship, Physician Patient --- Relationships, Physician Patient --- Nursing --- Belgium --- PXL-Healthcare 2014 --- kwaliteitsbevordering --- patiënt-therapeut relatie --- PXL-Healthcare 2013 --- beroepskeuze --- beroepsethiek --- PHL-Healthcare 12 --- patiëntenzorg --- Family Practice. --- 613.3 --- competenties --- patiënten --- verpleegkunde --- verpleegkwaliteit --- 603.3 --- arts-patiënt relatie (gez) --- Family Practices --- Practice, Family --- Practices, Family --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- Health Personnel --- Burnout, Professional. --- arbeidspsychologie --- burn-out --- stress --- verpleegkundig beroep --- Verpleegkundig beroep --- Patiënt-verpleegkundige relatie --- Burnout --- Zorgverleners --- Career Burnout --- Occupational Burnout --- Burnout, Career --- Burnout, Occupational --- Professional Burnout --- Compassion Fatigue --- psychology. --- interpersonele communicatie --- personen met een mentale beperking --- psychosen --- communicatiepsychologie --- communicatiestrategie --- agressie --- dementie --- euthanasie --- gesprekstechnieken --- seksuele stoornissen --- psychosomatische stoornissen --- chronische patiënten --- verslavingszorg --- patiëntenvoorlichting --- overdracht en tegenoverdracht --- arts-patiënt-verpleegkundige relatie --- Burnout, Professional --- psychology --- Kwaliteitszorg ; gezondheidszorg --- Communicatieve vaardigheden --- Gesprekstechnieken ; gezondheidszorg --- Arts en patiënt --- Communicatie ; gezondheidszorg --- Quality of health care --- Communication in medicine --- Physician-Patient Relations --- Communication --- Zorgverlener --- Verpleegkundige beroepen --- Welzijnszorg --- Dienstverlening --- Hulpverlening --- Zorgverlening --- Provincie West-Vlaanderen --- #KVHB:Gezondheidspsychologie --- #KVHB:Communicatie --- #KVHB:Hulpverlening --- #KVHB:Geestelijke gezondheidszorg --- Verpleegkunde --- Communicatie in de hulpverlening --- Family Practice --- 613 --- 613 Hygiene generally. Personal health and hygiene --- 613 Hygiëne. Persoonlijke gezondheidszorg --- Hygiene generally. Personal health and hygiene --- Hygiëne. Persoonlijke gezondheidszorg --- Social Communication --- Communication, Social --- Communications, Social --- Social Communications --- Beroep --- Zorg- en welzijnssector --- Arts en patiënt

Listing 1 - 8 of 8
Sort by